tisdag 19 juli 2011

Päresallad

Det sägs att potatissallad hör sommaren till och att hela sveriges matvanor eskalerar i en enda stor potatissalladseufori. Om det stämmer eller inte vet jag faktiskt inte, dock vet jag att vi kör på päresallad i skåne och det är fina grejer det!

800 g nypotatis
250 g cocktailtomater
1/2 rödlök
3-4 salladslökar
200 g sockerärtor
ca 2 msk senap
0,5 dl olivolja
ca 2 msk balsamvinäger
salt
peppar
1 näve färsk dill
1 näve färsk timjan
1 näve färsk persilja

Skrubba potatisen lite lätt, skär den eventuellt i mindre bitar (halvor, tredjedelar) och koka den därefter tills dess att den relativt lätt glider av en potatissticka. Häll av vattnet och tillsätt istället olja, balsamvinäger och senap till den nu potatisfyllda kastrullen. Skär rödlöken så tunnt du bara förmår, hacka salladslökarna och dela på tomaterna om du skulle känna för det. Blanda sedan ner dessa ingredienser i kastrullen tillsammans med salt, peppar samt de färska kryddorna som du river sönder med händerna. Blanda runt lite och låt sedan potatisen stå och dra i kylen, gärna några timmar. Ta sedan fram kastrullen när det närmar sig matdags, smaka av kryddningen, pynta med lite sockerärtor och servera!

Därtill serverades tunt skivad stekt tofu (kryddad med sojasås, oregano, salt och peppar under stekningen), lite färsk gul paprika, samt en sås som rördes ihop på Yosas HavreFraiche, lite citronjuice, persilja och röd pesto.

Eftersom jag enbart hade provat en av yosas havregurtar tidigare så var mina förväntningar på HavreFraichen skyhöga, men tji fick jag. Den var över förväntan och kändes som ett ganska schysst alternativ till min favorit fejkfraiche från tofutti (även om prisskillnaden kanske bidrog en aning till den bedömningen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar