tisdag 26 juli 2011

Choklad&kanelvåfflor!

När jag har mycket fritid och folk kring mig verkar ha det motsatta händer det att jag snöar in på veganbloggar. Svenska veganbloggar finns det ganska gott om, vilket Veganmage belyste på ett positivt sätt i och med Årets veganblogg, men ibland händer det att jag höjer blicken mot horisonten och sneglar lite på utländska bloggar. Det är ju så himla spännande att se vad de har för produkter i andra länder (som kanske förhoppningsvis kan hitta sin väg till den svenska marknaden så småningom..) för att inte tala om hur inspirerande det kan vara att se veganiserade varianter på häftiga traditionella rätter från länder jag bara drömt om att besöka. Fina grejer. För närvarande håller jag på och tuggar mig igenom Veganmofo's bloggroll från 2010 (mest amerikanska bloggar på den dock), och någonstans på den tror jag att jag hittade inspirationen till dessa våfflorna. Håll till godo!

Choklad&kanelvåfflor
2,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
0,5 msk bakpulver
0,25 tsk natriumkarbonat
0,25-0,5 tsk kanel
2 tsk vatten
2 msk + 2 tsk raps- eller solrosolja
0,25 tsk salt
3 dl soja- eller havremjölk
1 tsk vaniljsocker
0,5-1 dl socker
1 näve grovt hackad mörk choklad

Blanda mjöl, kakao, kanel, salt, natriumkarbonat och bakpulver i en bunke. Blanda ihop växtmjölk, vatten, olja, socker och vaniljsocker i en annan bunke. Tillsätt innehållet från den "torra" bunken lite i taget i bunken med vätskor och rör om ordentligt för att undvika klumpar. När allt innehåll från bunkarna blandats ihop kan chokladen röras ner. Grädda smeten i våffeljärn precis som vanliga våfflor.

Toppa med vad som faller dig i smaken, till exempel mjölkfri vispgrädde (jag använde soyatoos), banan och valnötter.

2 kommentarer: