lördag 23 juli 2011

Kikärtspestoäppleknyten!


Vårrullepapper
1,5-2 dl naturell soyghurt
1,5 msk röd pesto
några droppar citronsaft
salt
peppar
250 g kokta kikärtor
1,5 gröna äpplen

Riv äpplena och blanda med soyghurt, pesto, citronjuice, salt, peppar och kikärtor. Lägg upp en liten klick på varje vårrullepapper och vik ihop till små knyten. Rosta knytena i torr panna så att de får lite färg och så att vårrullepappret fäster ihop sig själv. Servera så snabbt som möjligt efter tillredning.

Knytena blir, tro det eller ej, ganska mäktiga så en avokadosallad till räckte alldeles utmärkt. Himmelskt!

6 kommentarer:

  1. VIlka vårrullepapper menar du? Finns det inte flera olika, såna som ska friteras eller sådana "färska" :) kram från em.

    SvaraRadera
  2. Ah, sant, det finns förmodligen ganska många varianter.. jag brukar köpa frysta, som heter "tyj spring roll pastry" och brukar finnas i asiatiska livsmedelsbutiker.. De är väl tänkta för fritering, men jag gillar att rosta.

    SvaraRadera
  3. Okej nu har jag pratat om dessa knyten två gånger idag, vid lunch samt middagsmaten..
    imorgon bär det av till Liljeholmen i stockholm för att införskaffa vårrullepapper...jeklar jag är så sugen på de, skulle dö för femtio såna små knyten som kvällsfika!!

    SvaraRadera
  4. Massiv kvällsfika!! Dom är extremt goda, måste jag säga.. men tycker inte du ska dö ändå, det är så trist..

    SvaraRadera
  5. jaha, matkoman som kommer när man gjort dessa med modifikation samt en indiskrörafyllningshistoria! Jag och pojkvännen gillade de mkt kan jag lova.
    Ändrade lite i ditt recept, det blev kikärtor,soltorkade tomater och fetaost (nopp icke vegan)samt äpple. Ett äpple jag inte tål dock så magknipen infann sig ganska snabbt!

    Det blir goyza senare i veckan, vill gärna göra Seitan, men det var så sjukt trist jag gjorde de första gången så jag har inte orkat göra det igen..körde på vetemjöl då.

    Ja nu skrev jag en bok, som vanligt! Tack för fina recept!

    SvaraRadera
  6. Åh, vad kul att höra..! Känner igen den där tunga matkoman må jag säga.. Apropå seitan så tycker jag att det nästan alltid blir mycket bättre om man kör direkt på rent vetegluten istället för att använda vetemjöl, litet tips.. Tack för peppen!

    SvaraRadera