torsdag 16 juni 2011

My first dumplings!

Gyoza-deg införskaffades på Ris&Curry i Lund, men nästa gång blir det nog hemmagjord deg för det enda som verkar svårt med degen tycks vara att få den tillräckligt tunn. Och det löses ju i allmänhet om man tillsätter några matskedar tålamod.
Fyllning
1,5 dl torkad sojafärs från vegegården
3 stora morötter
1/2 purjolök
1/2 rödlök
5 cm färsk ingefära
salt
sojasås
1 msk chilipuré
sesamolja

Häll upp färsen i en skål, häll över kokande vatten och låt den stå och dra sig i några minuter. Skölj färsen kall genom en sil och pressa sedan noggrannt ut vätskan ur den. Fräs sedan sojafärsen tillsammans med hackad purjolök och rödlök i sesamolja och en god sojasås i en stekpanna. Häll upp blandningen i en bunke och tillsätt råriven ingefära och morötter och chilipuré. Blanda väl och smaka av med salt.

Lägg upp ca en tesked på varje degplätt, stryk degens kant med lite vatten, vik ihop och knyckla ihop så gott som du bara kan (målet är givetvis att få till den där fina vikningen som bara asiatiska dumplingmästare med livstiders erfarenhet på området får till, men även om jag inte nådde riktigt dit under mitt första dumplingförsök så utvecklades jag en del i min vikteknik... alltid något!).
Koka med hjälp av asiatiskt ångkokstorn (eller vad det egentligen heter) och en wokpanna med lite vatten i botten. Låt koka några minuter för varje dumplingomgång, kontollera huruvida degen mjuknat och på så vis förslutit fyllningen.
Låt därefter dumplingsen bada i en skål med svalt vatten i någon minut.
Servera!
Gärna med lite extra sojasås eller annan god sås.
Har aldrig tidigare ätit dumplings så kan inte jämföra dessa dumplings med någon dumplingskala, men jag kan jämföra med en allmän matskala och på den hamnar de högt! De var galet goda, så goda att jag stakar mig ovanligt mycket när jag ska beskriva smakupplevelsen. Dumplings ska det minsann bli fler av i framtiden!

De två översta bilderna har jag tagit och övriga har min snälla mamma fotograferat. Tror inte jag behöver nämna att jag borde försöka bli lite bättre på att presentera mina mateskapader visuellt, tror jag får gå en liten kurs hos morsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar