lördag 11 december 2010

Foux da fa fa!

Jag är nyligen hemkommen från några dagars Paris-häng och kan berätta det har varit tvärnajs. Att Paris har eiffeltornet, sköna barer, triumfbågen, cool konst, fantastiska utsikter, randiga tröjor, baguetter, snälla fransoser, dryga fransoser och min bästa bror att erbjuda visste jag såklart redan. Men vad har en Paristripp att erbjuda en hungrig vegan? Bland annat detta;

Inför ditresan hade jag lite bråttom så slängde ihop enkel men grymt smarrig baguett fylld med paprika, sugar snaps samt en röra bestående av tzaybitar, tofutti sour supreme och curry.

Ett makrobiotiskt hak vid namn Grand Appetit (låg på 9 Rue la Cerisaie) besöktes och vi blev serverade ganska fräsch och nyttig mat som dessvärre var lite tråkigt kryddad. Den gröna såsen (with a hint of sesamolja) var dock god, och det var trevligt att alger och groddar på tallriken. Jag nöjde mig såklart inte med bara en rätt utan beställde in en till så snart jag glufsat i mig första tallriken - tofusuhi åter igen med fräscha grönsaker groddar och god sås. Sammanfattningsvis var det ett mysigt ställe med lite enformig meny och feg kryddmästare. Maten var förvisso god, och även om jag tyckte att sushin var snäppet vassare än det andra så blir betyget till Grand Appetit tyvärr inte mer än "okej". Delvis på grund av priserna också, men i Paris är det inte snorbilligt att käka ute så kanske var det bara mina svenska studentögon som var ovana.

Ett annat ställe som jag hade kollat upp innan jag drog söderöver var Loving Hut som låg på 92 Boulevard de Beaumarchais. Och vad är då Loving Hut? Jo, det är en kedja som serverar 100% vegansk mat och vatten som genomgått omvänd osmos. Kedjans ägare/grundare/självutnämnda gudinna/whatever heter Ching Hai och hon har en egen TV-kanal som textas på 18 olika språk -samtidigt (såklart, det har ju alla som är något nuförtiden..). Denna kanal visas enligt vad jag hört på alla Loving Hut-restauranger vilket är lite coolt, lite creepy och ganska mycket skit samma. För Loving Hut har schysst, välsmakande mat och de erbjöd exempelvis följande;
Tofu & zucchini-paj.. nomnom!

Ragout med prata-bröd.

Mild kokos&grönsakssoppa.

En rätt som kallades seven sea delights eller något i den stilen som bestod av texturerat sojaprotein på sjögräs med en tjock mummig asiatisk sås plus sesamfrön på. Lite sallad och gurka till det och måltiden var gjord. Har ingen aning om vad de försökte efterlikna och eftersom jag har käkat fisk en gång i hela mitt liv så är jag inte direkt någon expert på om de kom i närheten av den (förmodade) animaliska föregångaren. Men det spelade ingen roll för gött var vad det var.

Ett klart plus i kanten vill jag ge Loving Hut för efterrätterna. Inte några extremt oväntade kreationer i och för sig men väl tillagada och en fröjd för gommen min helt enkelt! Ovan kan man kika på deras röda bär-crumble samt en mättande och riktigt krämig chokladkaka med mandelflingor och chokladsås.

Ett annat mycket uppskattat ställe där jag åt var Chez Andreas et Anna. Inte lätt att hitta dit och man måste kunna hemliga knackningar och lösenord för att få komma in men oj så värt. Morots&majs-soppa och champinjon&paprikagryta med risnudlar. Epic noming.

Jag hittade lite intressanta produkter också, någon slags chokladefterrätt av märket sojasun som faktiskt var rätt billig och riktigt god. Jag vill nog påstå att jag tycker den är snäppet vassare än alpros variant. Sojasun har valt att skita i att efterlikna chokladpudding och satsade istället på att göra något chokladigt och krämigt och de vinner de faktiskt på. Men häng inte läpp Alpro, jag gillar er fortfarande och på målfotot vann sojasun med inte mer än en basker-längd.


Jag hittade också min favorit vegansmältost! Gotta love Vegusto. Men klantig som jag är så glömdes denna i paris, men jag hoppas att få återse den till jul när bror min kommer på besök. De brukar ha gaaanska lång hållbarhet så det borde vara kolugnt.

Sen måste man ju såklart ha något att knapra på på hemvägen också. Baguette med hummus, kronärtskockor och cocktailtomater - en livräddare på sunkiga flygplatser.

4 kommentarer:

  1. vilken är din favorit veganstad? och hur kändes det att komma hem till sverige efter denna resa? (:

    SvaraRadera
  2. Hej p! Favoritveganstaden av de jag varit i hittills är nog berlin.. fast jag har hört att new york o LA och london ska vara dritten också fast där har ju inte varit i mitt veganliv.. sverige är kallare och svenska grönsakshandlarna pallar inte stapla sina varor i pyramider för att impa på kunderna, så känns det..

    SvaraRadera
  3. Berlin är superenkelt att vara vegan i och du behöver inte ens förbereda mackor till flygplatsen för där betyder vegetarisk=ingen ost eller andra animalier. Blev skitförvånad och frågade två gånger om mackan innehåller ost. "Nein, it's vegetarian" sa tjejen i kassan småirriterat! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihihi, i know! Berlin är helt lovely http://moresunshinelightbreeze.blogspot.se/2010/07/destination-deutschland-part-deux.html

      Radera