onsdag 11 maj 2011

Bönbeigneter

Läste för ett tag sen att det i Indonesien brukar lagas jordnötsbeigneter, det vill säga någon slags kryddiga kokosplättar/biffar/whatever med jordnötter i, som snacks och det verkade lite för smarrigt för att inte testa. Fast jag var inte snackssugen. Jag var matsugen så det skrek om det, magen kurrade och knorrade och var allmänt bongstyrig så jag beslöt mig för att modifiera receptet lite. Bönbeigneter lät mer lockande. Indonesierna brukar tydligen också fritera sina beigneter, men så flottigt ville jag icke ha det så det fick bli stekning istället. Har i ärlighetens namn inte testat originalet än, för jag blev väldigt fäst vid min egen variant så varje gång jag ens börjar tänka beigneter blir det automatiskt bönbeigneter i huvudet. Vare sig jag vill eller inte.

Bönbeigneter
2 dl kokosmjölk
250 g kokta svarta bönor
2,5 dl vetemjöl
1-2 msk sambal olek
gurkmeja
koriander
salt
peppar

Häll upp bönor, kokosmjölk, sambal olek och kryddor i en bunke. Tillsätt mjöl tills smeten (märk väl, smet - inte deg) inte är alltför rinnig. Smaka av för att försäkra dig om att kryddningen kommer fram ordentligt, justera eventuellt. Hetta upp en stekpanna och häll en klick olja i den, ta en halvnäve smet och släng i pannan när den är tillräckligt het. Stek i olja på hög värme i några minuter på vardera sida. Servera direkt, de är som godast när de är helt färska.

4 kommentarer:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=CeZlih4DDNg&feature=player_embedded#at=272

    check it out, ale : 9

    SvaraRadera
  2. Hahaha kom in på din blogg för att länka till den, jag med! Tur du har mig och Ale som kan vidarebefordra the funneez posted on Facebook ;D

    SvaraRadera
  3. Haha, fantastiskt! Ibland är det dåligt att avstå från den där ansiktsboken alltså.. Tackar för tipset!

    SvaraRadera
  4. Oh, and also; måste verkligen införskaffa sådana satanistknivar så att jag kan cutta upp min tofu ordentligt.. har ju inte insett vad jag har gått miste om all denna tid!

    SvaraRadera