tisdag 15 mars 2011

Snabba nudelwoken

Ibland när hungern bultar på dörren måste man vara snabb som en blixt i köket. Så var fallet för ett tag sedan och hela historien slutade med en enkel men lyckad kreation. Ja, och dessutom blev jag mätt och glad, så enkel men lyckad, god och mättande kreation. Tänkte presentera det hela för min fina bloggläsarskara (alltså inte hur det gick till när jag blev tokhungrig utan jag tänkte fokusera på lösningen på problemet).

1 portion nudlar (jag använde kinesiska fullkorns xiamen-nudlar)
1 gul lök
1 medelstor blomkål
1 röd paprika
1 grönt äpple
1 näve rostade och saltade cashewnötter
1 näve färska sockerärtor
curry
cayennepeppar
sukiyaki-sås
sesamolja
rapsolja

Skala och finhacka löken, skär upp blomkålen i mindre bitar. Fräs löken tillsammans med curry och cayennepeppar i lite rapsolja i en stor gryta. När löken fått lite färg är det dags att skruva upp värmen ordentligt på plattan och kasta i blomkålen. Medan blomkålen får en fin stekyta kan man passa på att koka upp nudlarna (om de har kort koktid, annars bör detta göras i förväg), tärna äpplet och rensa samt hacka paprikan. När rapsoljan tagit slut och det är torrt i grytans botten tillsätts ungefär lika delar sukiyaki-sås och sesamolja varpå paprikan och äpplet får slinka ner i grytan. Häll av nudlarna och rör ner dessa i grytan tillsammans med cashewnötter och sockerärtor och servera efter någon minut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar