söndag 13 mars 2011

All about the Sauce part III aka Morotssås!

Den som läst min blogg förr vet att jag gillar
2) följetonger
idag blir det alla 3 på en gång; nytt all about the sauce-inlägg (det vill säga en rätt som vore helt ok utan såsen men blir en riktig höjdare så fort såsen hamnar på tallriken), såsen givetvis tillredd bitvis med hjälp av min juicecentrifug, och sist men inte minst.... Fyllda skogschampinjoner!

Morotssås!
4 dl morotsjuice (helst färskpressad såklart)
25 g mjölkfritt margarin
0,5 dl vetemjöl
1 liten näve hasselnötter
salt
peppar
kardemumma

Smält margarin i kastrull, blanda växelvis ner morotsjuice och vetemjöl under ständig omrörning. Låt såsen koka lite tills dess att du är nöjd med konsistensen. Smaka av med salt peppar och kardemumma. Hacka hasselnötterna och rosta och salta en aning i ett eget kärl och rör ner i såsen när du är nöjd med dess konsistens och kryddning.

Omnomnom... Lite dillpotatis, broccoli, blackeyedbeanpuréfyllda skogschampinjoner samt några hasselnötter som dekoration på det sen var jag både mätt och belåten.

2 kommentarer:

  1. Mums...måste få äta! Trillade ju av stolen för att det såg så gott ut!

    SvaraRadera
  2. Hej Frank! Jag ska nog göra lite morotssås till dig någon dag! Jag har förresten, på fullaste allvar, gömt några chokladbollar hemma hos dig... Utan kokos eftersom jag vet att det är så du vill ha det. Du hittar dom nog rätt snabbt för du är ju klipsk. Och du, nästa gång får du faktiskt hålla i dig!

    SvaraRadera