torsdag 24 juni 2010

Layered bulgur

För den som inte visste det tidigare kan jag klargöra en sak; jag älskar mat med influenser från mellanöstern. Det händer mer än sällan att jag slänger ihop lite hummus eller baba ganoush i all hast här hemma och då och då suktar jag efter falafel när jag går på stadens gator. Spiskummin kan vara världens mest underskattade krydda och jag tror nog aldrig jag kommer sluta drömma om den där fantastiska marockanska saffrancouscoussalladen jag åt för flera år sedan. Från och med igår ingår även en ny favorit i min mellanösternfamilj; layered bulgur. Vet inte riktigt hur den ska kategoriseras, det är bulgur men i slutändan blir det någonn slags gratäng/pajliknande skapelse.

225 g bulgur
1 orange paprika
1 gul lök
cayennepeppar
mald bockhornsklöver
salt
paprikapulver
400 g bladspenat
ca 1,5 dl naturell soyghurt (jag föredrar i allmänhet alpros)
en stor näve hasselnötter
3 st vitlöksklyftor
grön harissa
mynta
peppar
olja

Finhacka löken och hacka paprika. Fräs i olja på medelhög värme i en kastrull. Tillsätt lite salt, cayennepeppar, paprikapulver och bockhornsklöver. När paprikan och löken fått lite färg ska bulgur hällas i för att stekas en mycket kort stund. Därefter häller man i så mycket vatten som bulgurpaketet anger behövs och kokar enligt anvisningar under lock. När nästan allt vattnet är bortkokt ska spisplattan stängas av och kastrullen får stå kvar på eftervärme. I en annan kastrull alternativt stekpanna steks bladspenaten ihop med hackade hasselnötter, pressad vitlök, grön harissa, salt, lite mynta och peppar i olja. När detta blivit till en ganska fast enhetlig massa tar man av pannan/kastrullen från spisen och låter blandningen kallna. När den blivit relativt sval ska soyghurten röras ner. Tag sedan fram en stor ugnsfastform, ta hälften av bulgurblandningen, strö ut i formen och platta till/pressa ihop med t.ex en sked. Fördela sedan spenatblandningen jämt över bulguren. Strö sedan resten av bulgurblandningen som ett tredje lager. Platta till med sked. Täck formen med aluminium folie och sätt in i ugnen i 25 minuter på 180 grader celsius. Tag sedan av folien och låt formen vara inne i ca 10 minuter till.

Smakar riktigt schysst ihop med ugnsrostad blomkål, rödbetor, rättika och kålrot samt röd pesto och stora gröna oliver.
Peston tillverkades såhär;

En näve pinjenötter
En halv näve basilika
1-1,5 msk tomatpuré
lite salt

Rosta nötter i en torr stekpanna, tills dess att de fått ordentligt med färg (vissa ska vara nästan helbruna). Mixa sedan med övriga ingredienser och ha sedan till din goda måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar