fredag 4 juni 2010

Indien-style!



Indien alltså. Landet där de vegetariska restaurangerna är betydligt fler än de så kallade non-veg restaurangerna, landet där de allra tyngsta kryddblandningarna uppstått, landet som är moder till allt från Mahatma Gandhi till Bhangra samt bästa rökelsen att ha i atmosfären när rytmer ska skapas. Indien har blessat oss igen, denna gången med fanatiskt goda indiska knyten.
Indiska knyten
7 potatisar
2 morötter
1 lök
ca 1/4 vitkålshuvud
3 vitlöksklyftor
1,5 dl gröna ärtor
1,5 dl haricot verts
1,5 dl kokosmjölk
sesamfrön
vegetabilisk smördeg
lite curry
sambal olek
gurkmeja
koriander
spiskummin
ingefära
salt
Koka potatisen i lättsaltat vatten. Fräs lök i olja, tillsätt kryddor efter en liten stund. Häll sedan i potatisen hackad i små kuber, rivna morötter samt strimlad vitkål och pressad vitlök. Rosta lite sesamfrön i en annan panna och tillsätt när de fått färg. När allt mjuknat och börjat få färg ska ärtor och haricot verts ner i pannan. Häll sedan ner kokosmjölken, smaka av och tillsätt eventuellt mer av de kryddor som inte kommit fram ordentligt. Låt blandningen svalna. Lägg lite av blandningen i hörnet av en kvadratisk smördegsbit. Vik över degen, foga ihop med en gaffel i kanterna och pensla med lite olja och strö över lite sesamfrön. In i ugnen på 225 grader celsius i ca 15-20 minuter.

3 kommentarer:

  1. Åh vad duktig du är!! Vill haaa. Indisk mat är en stor favorit. Föråt mig på roti prata och naan när jag bodde i Singapore.

    SvaraRadera
  2. Ja, indiskt är grymt, känns underskattat av gemene man på något sätt.. Oh, vad är roti prata? har jag aldrig hört talas om det får du lära mig någon gång.. Naanbröd är sjukt gött, haha jag hade nog också förätit mig på det om jag bodde i asien!

    SvaraRadera
  3. Åh gott! Jag ska laga det här när jag kommer tillbaka till Lund, indisk mat är fantastiskt, åt det senast till lunch :D och dessutom.. 7 potatisar. YEY!

    SvaraRadera