torsdag 3 juni 2010

Best cupcakes ever!

Där är de. Förmodligen de godaste cupcakesen jag smakat. De är inte överdrivet flashiga och ser kanske inte jättemycket för världen ut men oj vad lurad man kan bli. Detta är från början ett recept av New Yorks stolthet Isa Chandra Moskowitz, men receptet har blivit en aning modifierat av mig och här kommer min version. För ett tag sedan bakade jag återigen mina älskade banan&choklad-cupcakes och som vanligt blev jag inte det minsta besviken.

Banan&choklad-cupcakes
2 st (gärna övermogna) bananer
3 dl vetemjöl
0,25 tsk natriumkarbonat
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1,8 dl socker
0,8 dl olja
1,6 dl sojamjölk (annan växtmjölk funkar också)
1,5 tsk vaniljsocker
200g mörk choklad
1 paket soyatoo soja-vispgrädde
eventuellt lite kakao
Sätt ugnen på ca 180 grader celsius. Mosa bananerna med gaffel i en skål. Ta fram en annan skål och blanda mjöl, natriumkarbonat, bakpulver, salt och socker väl. Tillsätt olja, sojamjölk, vaniljsocker i skålen med mosade bananer och blanda ordentligt så att bara små klupar finns. Häll i av innehållet från skålen med endast torra ingredienser i skålen med banan lite åt gången under omrörning, tills dess att alla ingredienser finns i samma skål i form av en ganska slät smet. Hacka ca 150 g av chokladen grovt och häll ner i smeten, blanda därefter återigen. Fyll muffinsformar till cirka två tredjedelar och sätt in i ugnen i ca 20 minuter (när det går att sticka i mitten med en tandpetare och få ut den ren är de klara). Smält resterande ca 50 g choklad medan formarna är i ugnen. När chokladen är smält är det läge att röra ner soyatoo sojavispgrädde i chokladen. Om det inte skamar tillräckligt mycket choklad kan man tillsätta lite extra kakao till soyatoo/choklad-blandningen. Ställ in blandningen i kylskåp så att den kallnar och blir fast. Låt cupcake-"bottnarna" svalna ordentligt när de är tagits ut från ugnen och smeta sedan på soyatoo/choklad-blandningen. Ät några cupcakes och njut av kvällen!

3 kommentarer:

  1. Frank blev helt till sig när han såg det här och svimmade för han blev så sugen på cupcakes!

    SvaraRadera
  2. sötnos! jag kommer ihåg när vi hade sonjas och bakade cupcakes varje vecka, vad fint det var! vi får ta och baka cupcakes någon dag snart! hoppas det gick bra att spela på studenter! nuss!

    SvaraRadera
  3. Hej Frank & Hanna!
    Frank, ta det lugnt med cupcakesen man kan svimma av sockeröverdos också..
    Hanna, ja visst var det sjukt glidit när vi hade sonjas o bakade cupcakes! jag bangar inte hänga nån kväll o laga mat o baka cupcakes.. nu ska jag dra till tyskland men jag hör av mig när jag är back in town :)

    SvaraRadera