måndag 7 juni 2010

Apropå..

Apropå att veganisera som jag skrev om i ett inlägg nedan; när jag var liten gillade jag att äta champinjoner fyllda med köttfärs. Det gillar jag inte att äta idag, men jag gillar min egen lilla variant - champinjoner fyllda med svart bönröra! Det blir faktiskt väldans lyckat varje gång och är inte komplicerat alls.
Fyllda champinjoner
Ett gäng medelstora champinjoner
Svarta bönor
salt
peppar
1-2 vitlöksklyftor
basilika
cajun-krydda
eventuellt lite mjöl
Pilla försiktigt bort stammen på champinjonen så att det bildas en liten krater. Mosa svarta bönor noggrannt med en gaffel (eller med mixerstav) och tillsätt kryddor och pressad vitlök. Om röran är lite lös kan man ha i lite mjöl, men allra oftast behövs inte det. Pressa in lite röra i varje champinjonkrater så att den sitter fast där. Stek i olja på ganska hög temperatur.
Till detta åt jag rött ris, rostad vitkål, fänkål, romano paprika, zucchini (alltsammans kryddat med lite chermoula och sesamolja) samt rostade pinjenötter. Och just det jag hade en väldans god mangosås till också!
Mangosås
Ungefär lika delar mango chutney och tofutti sour supreme (en liten övervikt åt sour supreme-hållet är att föredra)
garam masala
gurkmeja
Blanda ihop ingredienserna i en skål och servera sedan väl kyld och du har en odödlig sås!

3 kommentarer:

  1. Frank is dying to try this!! Verkar super gott!

    SvaraRadera
  2. Du kan få smaka nästa gång jag slänger ihop det här :)

    SvaraRadera
  3. åh! jag älskade också fyllda champinjoner när jag var liten, och fyllda paprikor. Kommer ihåg jag alltid beställde det i Grekland (min familj tror de är från Grekland lite vi har till och med en grekisk flagga i vardagsrummet). Ska testa med svarta bönor, det är ju himla gott så det låter som en hit :)

    SvaraRadera