tisdag 23 oktober 2012

Pumparisotto med toner av apelsin

När jag var i Köpenhamn passade jag såklart också på att laga mat med min bror i hans nya lägga. Något annat vore tjänstefel. "Jag har pumpa!" smsade han mig, "Jag har arborioris!" svarade jag och denna fina kombination var ett faktum.

Pumparisotto:
1/2 rödlök
1,5 dl arborioris
ca 300 g pumpa
en skvätt vitt vin
en skvätt apelsinjuice
lite muskot
havssalt
svartpeppar
vatten

Hacka rödlöken fint, riv pumpan grovt och brynja båda i en kastrull tillsammans med lite muskot. Rör ner riset när löken mjuknat och låt alltsammans fräsa i någon minut. Tillsätt sedan vin och apelsinjuice, plus vatten så att riset nätt och jämt täcks. Låt puttra på svag värme under omrörning tills vätskan nästan är borta, tillsätt fasvis mer vatten och avrunda processen när du närmar dig önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.
Till åt vi karamelliserade bitar av skuren morot, rödlök och pumpa. Plus helstekta kastanjchampinjoner. Toppa med finrivet apelsinskal och färsk basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar