måndag 8 oktober 2012

Canadian Thanksgiving



Ikväll har det firats Kanadensisk Thanksgiving här i min lilla vrå! Det fick bli den kanadensiska, för under november kommer jag nog ägna mig åt ett annat projekt som krockar lite. Huvudrätt: äppel&apelsinmarinerad fejkfågel med ugnsbakad sötpotatis, tranbärssås och en sallad på kålrabbi, majs, morot, persilja och granatäppelbalsamico (granatäppelbalsamico alltså.. bara en sån sak!). Lite lättrostade pumpafrön på det.
Efterrätt: Söt pumpapaj med hemmagjord chokladsås och alpros vispgrädde.
Tranbärssås:
2 dl torkade tranbär
ca 2 dl havregrädde
en nypa salt
25 g margarin
svartpeppar
eventuellt 1/2 tsk äppelcidervinäger

Blötlägg tranbären i minst 3 timmar. Häll av vattnet och mixa bären till en slätpuré med hjälp av en mixerstav. Smält margarin i en kastrull på låg värme och låt koka upp tillsammans med havregrädde. När det börjat koka tillsätts tranbärspurén varpå såsen får koka ytterligare några minuter. Smaka av med salt, peppar och eventuellt äppelcidervinäger om tranbären inte levererar tillräcklig syrlighet.
Måste berätta om fejkfågeln! Plockade upp den på Östasien Livs, på möllan i Malmö. Mest som en rolig grej. Tycker inte att det är jättefräscht med imitationer när man lägger vikt vid detaljer så som att det ska se ut som att någon fått sina fjädrar utslitna (smak- och konsistensimitationer har jag dock inget emot). Men så är thanksgiving kanske inte världens fräschaste högtid heller prisa gud ("A Day of General Thanksgiving to Almighty God for the bountiful harvest with which Canada has been blessed" -wikipedia) och döda djur. Men ska man äta en fejkfågel någon gång så är det nu, tänkte jag. Och jag måste erkänna att den faktiskt var riktigt god! Jag rörde ihop en marinad bestående av äppelmos, färskpressad apelsinjuice, sojasås och svartpeppar och lät fejkfågeln marinera i många långa timmar. Gött blev det när den sen kom ut ur ugnen men så överdrivet bra på att dra åt sig marinad var den inte. Så man kan satsa på en god sås istället (vilket jag i och för sig turligt nog också gjorde - hängslen & livrem). Det var rent visuellt läskigt likt, men jag ångrar verkligen inte detta köp. Någon gång måste man våga testa.
Söt pumpapaj:
250 g butternutpumpa
10 st dadlar
180 g silken tofu
1/2 krm malda kryddnejlikor
1/2 krm kanel
2,5 dl vetemjöl
0,4 dl vatten
1/4 dl socker
65 g mjölkfritt margarin
+ valnötskärnor till dekoration

Sätt ugnen på 200 grader celsius. Blanda socker och vetemjöl i en skål. Rör ner margarin och vatten och arbeta till en slät deg. Tryck ut degen i pajform med löstagbar kant. Skala pumpan och rensa bort kärnorna. Riv pumpan fint och lägg i en skål tillsammans med kanel, nejlika, silken tofu och urkärnade dadlar. Mixa till en slät puré. Fyll upp pajskalet med puré, toppa med valnötskärnor. In i ugnen i ca 30 minuter.


7 kommentarer:

  1. det här ser så gott ut att jag nästan dräglar på tangentbordet. slorp!

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig allt som oftast som ett barn när jag kollar in din blogg. Alla dessa kombinationer av ingredienser som jag till stor del inte hört talas om tidigare och resterande delar smakat på en gång och vägrat ta i min mun igen.

    Intressant dock att du vågar testa nya saker och att man inte bara får se husman á la svensson i veganform.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar jag som en komplimang, oavsett om det var menat så eller ej.

      Radera
  3. Hur gör man sötpotatisen? Vad är den kryddad med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höftade bara till det men ungefär såhär: Skala och skär sötpotatisen i lagom stora bitar/stavar. Massera in bitarna i lite rapsolja, krydda in i ugnen på 200 grader tills de luktar och ser klara ut (rör om då och då). Jag kryddade med rosmarin, mejram, citron och lite salt men det går nog att variera väldigt friskt.

      Radera
  4. Mmmm vad god pumpapajen med grädde och choklasås ser ut.... dregel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. DROOL på dig med! Ja, det var riktigt gött, det får du ta och prova någon gång christoffer!!

      Radera