lördag 5 maj 2012

Gyrospizza

Jag hade grubblat ett tag över att göra en gyrospizza, när en dag ett paket från tyskland damp ner. Se där, veganska Soja-gyros från Eden! Jag tog det som ett tecken från ovan och skred till verket. Men när jag väl skulle baka pizzan hade jag missbedömt tiden lite, som den tidsoptimist jag är, så jag fick korrigera kajutans färdriktning en aning genom att göra den snabba pizzadegen för latmaskar (som inte behöver jäsa).

På pizzan hamnade sedan;
-Tomatsås som jag låtit stå och puttra i två timmar (ja, det gör skillnad), gjord på passerade tomater, timjan, olivolja, salt, svartpeppar, en skvätt balsamico och en nypa socker.
-Rödlök, tunt skivad
-100-150 g halkidiki-oliver
-Gul paprika, tunt skuren
- 200 g sojagyros (går ju såklart också att använda sig at vegegårdens sojastrimlor som man kryddar upp och försteker)
-En halv Nomumu chili-paprika sojaost, riven

Sen är det bara att sätta in i ugnen på 200 grader celsius i typ en kvart. Och hälla över lite tzatziki när pizzan kommit ut ur ugnen.

4 kommentarer:

  1. Hey, kul med en blogg som det händer någonting på! Varför har jag missat den?? Måste genast lägga in en länk hos mig (santoshasveganblogg.blogspot.com)... Ser fram emot ditt nästa inlägg:-D.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul! Tack och fin blogg du har, har varit inne o tjyvkikat där ett tag.

      Radera