söndag 22 april 2012

Raw Zucchinispaghetti

Vet att många där ute är lite lätt skeptiska till rawfood, och ibland är även jag en av dem. Älskar nästan alla grönsaker och gillar verkligen råa fräscha rätter men ibland inbillar jag mig att det är tråkigt att göra hela rätten rå. Fördomar späs lätt på när jag googlar rawrecept och hittar en klar övervikt recept och bilder som i princip är mixade nötter och ser sjukt stabbigt ut. Men ibland har man fel, och ibland måste man utmana sig själv. Raw zucchinispagghetti har jag hört talas om länge men inte vågat testa men så råkade jag av en slump göra något liknande när jag skulle göra en side dish till medelhavsinspirerad paj. Och det blev riktigt gött så denna gången löpte jag linan ut.

Raw Zucchinispaghetti:
1 stor zucchini
10-12 soltorkade tomater
1-2 nävar mangold
2 vitlöksklyftor
1/4 dl olivolja
1/2 msk örtvinäger
salt
peppar
en skvätt citronjuice
valnötter

Snurra zucchinin till långa ringlande strimlor med hjälp av en spiral slicer och lägg i en stor skål. Skiva tomaterna i tunna avlånga bitar, pressa vitlök och blanda ner dessa i zucchiniskålen tillsammans med mangold, olja, citronjuice och vinäger. Smaka av med salt och peppar. Låt stå och dra i kylen i minst 20 minuter. Serveras svalt och toppa med valnötter och eventuellt en skiva citron.

Måste säga att det var klart över förväntan. Riktigt gott och fräscht och dessutom blev jag inte så där aj-ont-i-magen-matkoma-mätt utan snarare jag-är-nöjd-nu-mätt, vilket inte var helt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar