tisdag 3 april 2012

Landjäger-test

Idag är det dags för korvtest här på bloggen! Gnugga ögonen hur mycket ni vill, ni har inte trillat in på Gaashud jag lovar! Korvarna jag testat kommer straight outta Tyskland och är två olika veganska tappningar av sydtyska specialiteten Landjäger. Vad är en Landjäger, kanske någon undrar? Jo, det är en platt, lätt torkad och kryddstark korv som går lite åt salamihållet rent smakmässigt.
Den första kommer från Grano vita och bestod främst av vete- och lupinprotein. Lupin alltså, kolla upp det! Väldigt kreativt ingrediensval..! Hur som helst. Grano vita hade fått till konsistensen väldigt väl, inte för torr och lagom köttig. Den smakade ganska skarpt, vilket den ska göra, och det enda jag egentligen har att invända var att den kunde ha haft lite mer rökiga toner. Men riktigt god 4 av 5 möjliga vegantrynen får den!
Den andra Landjäger-imitationen jag kommit över var från märket Heirler, och även denna bestod vegetabiliskt protein i form av vete och lupin. Denna körv var också god men aningen lite torrare än Grano vitas. Gör kanske inte så mycket om man häver öl till sin korv men det gjorde inte jag vid testtillfället så därför blev det litet minustecken för det. Rent smakmässigt tyckte jag att svartpepparn fick lite väl stort utrymme i Heirlers variant, de hade tjänat på en mer balanserad smak. Men göttig var den ändå så jag ger den 3 av 5.

3 kommentarer:

  1. Var hittar jag dessa i sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du nog tyvärr inte, är jag rädd. Aldrig sett dem säljas i norden.

      Radera
    2. Fast nu hittade jag Heirlers version på Ica söder, möllan malmö. Riktigt fint, Go cop!

      Radera