onsdag 11 april 2012

Vegan cheese burgers

Några av mina korridorare hade på nobelt och ädelt vis kommit över toffutis färdigskivade veganska ost, och när jag fick nys om detta blev jag så till mig att jag utlovade vegan cheese burger-night. Sagt och gjort, förra veckan slog jag till. 
Förutom självklara tillbehör som burgarbröd, sallad, gurka, tomat och allt vad som brukar finnas på burgare så gjorde vi såklart klyftpotatis och en het tomatsalsa.
Till min hjälp hade jag, förutom fina pojkar, ett stycke biff-formare och kolla så fina, räfflade biffar det blev. Lätt värt.
Recept på burgarbiffar (räcker till en hel drös personer, eller några få som hamnar i världens matkoma.. hur man vill):
5 dl torkad sojafärs (typ vegegårdens)
7 dl havregryn
en liten skopa rökt ungerskt paprikapulver
5 korkar liquid smoke
salt
peppar
en skvätt sojasås

Förväll sojafärsen i kokhett vatten i några minuter. Pressa ur vattnet. Mixa därefter sojafärsen tillsammans med havre till en jämn smet. Smaka av med liquid smoke, paprikapulver, salt, peppar och sojasås. Forma till biffar. Stek i rikligt med olja.
Sen är det inte svårare än att klämma in biffen tillsammans med andra göttigheter mellan två bröd.
Och hiva i sig.
Över & ut.

1 kommentar: