tisdag 1 november 2011

Gästinlägg



I en kurs på min utbildning fick vi en uppgift där vi med hjälp av fotografi skulle visualisera hur man bakar en sockerkaka. Vi var sju stycken i min grupp och jag var den enda veganen så jag våndades lite över om jag skulle tvingas baka en sockerkaka med ägg och mjölk i. Till min förvåning nappade de (lite tveksamt) på min idé om att göra en vegansk sockerkaka. Jag provbakade en sockerkaka inför projektet som de fick smaka på och efter det behövde jag inte argumentera längre. Detta är en variant på hur man kan baka en sockerkaka (om man vill så går det att byta ut lime och hallon mot något annat gott):

Saaaftig sockerkaka
50 g margarin
4,5 dl vetemjöl
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
2 dl sojamjölk
1-2 dl hallon
en skvätt limejuice



Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet och låt det kallna lite grann. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner sojamjölken och till sist det smälta margarinet. Rör om till en fin och jämn smet. Har därefter i hallon och limejuice ( eller något annat du gillar). Häll ner smet i en smörjd och ströbröds strödd sockerkaksform. Grädda i nedre delen av ugnen i nästan en timma (kör du med något som är mer torrt än hallon räcker det med 45-50 min). Känn med en sticka om den är klar, är den kladdig så behöver den lite mer tid. Låt svalna lite innan den vänds upp och ner.
Övertyga en skeptiker du med genom att bjuda på denna goda kaka.

/Kirsten

2 kommentarer:

  1. Men åååh! Den ser ju jättegod ut. Kul med lite kirsten!

    SvaraRadera
  2. Jag veeet! Fick smaka den sen, och ojoj säger jag bara..

    SvaraRadera