fredag 28 oktober 2011

Livin' in a fast food world

Först när jag hade halva denna wrap intryckt i munnen slog det mig att jag influerats ganska rejält av snabbmaten som finns i dagens samhälle. Visserligen inte första gången det händer, för jag käkar ju hemmagjorda pizzor och burgare ibland, men det har nog sällan gått så här långt innan jag insett varifrån jag inspirerats. Egentligen hade jag bara fått en påse libanesiskt bröd som jag givetvis tänkte ta vara på och eftersom aubergine och kidneybönor fanns tillhands kopplade min hjärna direkt över till baba ganoush och kidneypatties. Romansallad, små söta tomater och morötter behövde ätas upp så de fick också vara med. Morötterna revs och tomaterna halverades. Wrapen rullades ihop och sen satt jag där och tänkte "varifrån känner jag igen detta?". Just det ja, det är ju i princip en falafel jag sitter och äter.
Kidneypatties:
250 g kokta kidneybönor
2 msk vetemjöl
1 msk ströbröd
curry
cayennepeppar
salt

Skölj och häll av bönorna ordentligt. Mosa dem sedan i en skål med hjälp av en gaffel. Blanda ner mjöl och ströbröd, låt smeten stå och dra i åtminstone 10-15 minuter. Smaka av med kryddorna. Forma till små biffar, något större än en 5-krona, och stek på hög värme någon minut per sida.

Baba ganoush:
1 aubergine
ca 1 msk tahini
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
ca 0,5 msk citronjuice
salt
peppar
koriander
spiskummin

Sätt ugnen på 225 grader, halvera auberginen på längden och stick hål på skalet lite varstans med en gaffel. Olja en ugnsfast form, placera auberginehalvorna med skalet uppåt. In i ugnen tills auberginens innanmäte är rinnigt/trådigt/sladdrigt. Detta tar i allmänhet minst 30 minuter, ibland upp emot 45 minuter, lite beroende på auberginen och ugnen. Skrapa sedan ur auberginens innanmäte från skalet och mixa innanmätet med tahini, pressad vitlök och olivolja. Smaka av med citron, salt, peppar, koriander och spiskummin.

2 kommentarer:

  1. Är det menat att dina tomater ska vara gröna på insidan?

    SvaraRadera
  2. Jadu, jag vet inte om det är menat att tomater ska vara på ett visst sätt eller vem som skulle menat det. Men vissa tomater, framför allt de till storleken mindre sorterna, har ett innanmäte med grön ton..

    SvaraRadera