måndag 3 oktober 2011

USA invades my dinner plate!

Det är inte jag som veganiserar amerikanska rätter, det är USA som invaderar min veganska tallrik. Inte med de medel vi är vana att se dock, nej här är det mac&sheese, barbequeglazed sojabitar (närmare bestämt vegegårdens göttiga tunna och bruna) och kidneybönsallad istället för de sedvanliga hemskheterna.

Mac&sheese:
5 dl idealmakaroner
4 dl sojamjölk
ca 80 g smältbar sojaost (helst vegustos smältiga no-muh-ost)
muskot
salt
peppar
2 msk rapsolja
1 msk vetemjöl

Koka makaronerna något kortare än vad anvisningarna på paketet säger, de ska nätt och jämt vara mjuka när vattnet hälls av. Häll ut makaronerna i en medelstor ugnsfast form. Hetta upp olja i en kastrull, vispa ner vetemjöl. Häll på sojamjölk, riv hälften av sojaosten. Rör om ordentligt och låt såsen koka upp så att den blir något tjockare. Smaka av med muskot, peppar och salt. Häll såsen över makaronerna, riv resten av sojaosten över anrättningen och släng in i ugnen på 200-225 grader celsius i ca 20 minuter.

Barbequeglaze:
1/2 kork liquid smoke
2 msk tomatpuré
1 tsk mörk sirap
10 droppar tabasco
svartpeppar
salt
1 msk sojasås
2 tsk vinäger

Rör ihop alltsammans och häll över sojabitarna (eller vad du nu vill steka) strax innan de är färdiga. Rör om ordentligt så att alla bitar får relativt jämnt med glaze.

2 kommentarer:

  1. Verkar gott det ska jag laga när jag får tid över. Men rubriken får mig att tänka på matkrig hihi

    SvaraRadera
  2. Ah, den associationen slog mig aldrig ens.. fast tror maten gör sig bättre i munnen.. Hoppas det smakar, lilldavid!

    SvaraRadera