torsdag 13 oktober 2011

Grillad macka med ruccolapesto

Grillade mackor är nog min bästa vardagslyx just nu måste jag säga. Vanliga mackor har börjat känns lite tråkiga i jämförelse, och det roliga är att den enda egentliga skillnaden är att det hela värmts i ett grilljärn. Jag har inte mer fett i eller på mackorna. Inte mer salt och inte mer socker. Lika mycket pålägg som om jag hade ätit konventionella mackor. Ja, okej, det tar en aning längre tid att tillaga. Typ 2 minuter. Lätt värt!

Ruccolapesto:
2 ordentliga nävar ruccola
1 näve basilika
0,5 dl olivolja
1 dl madlar
salt
peppar
1-2 vitlöksklyftor
citronjuice

Rosta mandlar i torr panna på hög värme i några minuter tills de fått färg och det börjar lukta gott och mixa mandlarna därefter till ett grovkornigt pulver. Tillsätt därefter ruccola, basilika, olivolja (jag använde en halv deciliter eftersom jag ville ha en relativt fast pesto, vill man ha en mer rinnig tillsätter man givetvis lite mer olja) och fortsätt mixa tills du har en grön röra. Smaka av med salt, peppar, pressad vitlök och citronjuice.

Använd till exempel i grillade mackor tillsammans med soltorkade tomater och tunt skivad zucchini.

2 kommentarer: