måndag 25 april 2011

Mojo Rojo och de marinerade kikärtorna

Titeln på detta inlägg låter nästan som en barnbok kom jag på nu. En fin barnbok tänker jag mig. Mojo Rojo är ung och rebellisk och eldig medan hennes polare kikärtorna är lite mer laidback och gillar att filosofera och flanera. Men det fina är att de kompletterar varandra bra. De bildar så småningom ett hippiekollektiv och reser ut i världen och gör knasiga saker. Det finns 7 böcker än så länge. Den 3:e handlar om djungeln. Den är fin.
Nu: mat.

Mojo rojo
1-2 tsk chilipuré
1 röd paprika
10 romanticatomater
3 msk olivolja
0,5 tsk salt
1 msk citronsaft
halv solovitlök
halv msk spiskummin

Mixa alltsammans och smaka av. Servera kall. Gärna till potatis.

Kikärtorna marinerades i några timmar i 0,5 dl av husets bästa olivolja, 0,5-1 msk crema di balsamico, 0,5-1 msk puré av soltorkade tomater, lite salt, 1 finhackad röd steklök.

Till detta potatis som ugnsrostats med gräslök o lite andra kryddor, och sedan en kompott på fänkål, lök, äpple och morot. Det var gött.

Förlåt för den flummiga inledningen förresten. Hade egentligen tänkte skriva om Mojo rojo och hur jag upptäckte denna fantastiska röra på kanarieöarna och hur jag först nu vågat mig på en egen variant som förövrigt blev riktigt bra. Det var vad jag hade i åtanke men så skrev jag titeln och vips så var tankarna bort.. oh well...
över&ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar