onsdag 7 juli 2010

Sås!


Måste bara tipsa om hur enkelt det är att göra schyssta, krämiga såser ibland!
Mixa cashewnötter i en matberedare i 5-10 minuter och vips så har du cashewnötssmör. Rör i lite havregrädde alternativt kokosmjölk så att såsen får rätt konsistens. I med en gnutta tomatpuré också, om du gillar det. Smaka av med kryddor av önskad typ (i mitt fall färsk koriander och lite örter). Ställ i kylen och ta fram när det är läge!
Och för den som tycker om pärlcouscous har jag the thing fi you;
olja
1 gul lök
1 aubergine
1 zucchini
200-300 g champinjoner
2 vitlöksklyftor
sojabitar (torrvara från vegegården i malmö, finns även att köpa på flera ica-butiker i lund)
koriander
salt
cajunkrydda
färsk ingefära
apelsinjuice
sesamolja
sojasås
Hacka lök, aubergine och zucchini. Skiva champinjonerna. Fräs löken till gyllenbrun färg i olja i en stor kastrull, tillsätt sedan grönsakerna och riven färsk ingefära, pressad vitlök och kryddor. Koka upp vatten i ett annat kärl och låt sojabitarna ligga i vattnet i ca 10 minuter. Pressa ut så mycket vatten som möjligt ur bitarna, för att sedan steka dem i ett separat kärl så de får en fin stekyta. Tillsätt i slutet på stektiden lite sojasås + sesamolja. Häll i sojabitarna i den stora kastrullen. När oljan tagit slut i den stora kastrullen tillsätts lite apelsinjuice som blandningen får götta ihop sig med. När blandningen känns stabil rör man ner kokt pärlcouscous och käkar ihop med såsen ovan + lite råa grönsaker...

2 kommentarer:

  1. Helt awesome sås!!! Gjorde den till lunch och är fortfarande mat-glad :) koriander kanske man borde använda mer. Hade dock inte cajunkrydda, vad är det för en? Fick bli min favoritkryddning av sojabitarna istället med chilliflakes, massa basilika & oregano, lite vitlök, byriany masala eller franska örter beroende på humör, salt och peppar. Och så havregrädde på bitarna också..mmm..

    Dessutom hade jag ingen matberedare så fick använda stavmixer + bunke + plastpåse a la Mc Gyver. Åt det med couscous till lunch och nu har jag sås+sojabitar/champinionröra+pasta till tågjobbarmat. Tack för fint tips :)

    SvaraRadera
  2. Tackar o bockar! Jag måste säga att jag blev mycket nöjd själv med denna freestylade sås.. Cajunkrydda är en blandning av lite olika grejer, svartpeppar, vitpeppar, rödpeppar, oregano, lök och lite sånt som torkats och sedan malts till en grym blandning.. jag brukar använda den när jag vill ha något som är lite som peppar fast med mycket mer sting i! tågjobbarmat - skulle kunna bli en blogg för sig det tror jag..

    SvaraRadera