lördag 17 juli 2010

Sommarlyx

Den som har lite koll på mig vet att jag lever billigt. Inte snålt, inte fattigt, inte som i att jag inte njuter eller unnar mig ting men i allmänhet är jag billig i drift. Men ibland kan jag överraska mig själv med att lyxa till det ordentligt. Det gjorde jag för ett tag sen och lagade den bästa pastasåsen jag vet. Är egentligen inte pastasås-kind-of-person men denna är så ofattbart göttig så den får vara med på min tallrik när andan faller på.
Bästa pastasåsen
1 gul lök
olja
1 zucchini
1 pkt tofutti sour supreme (vegansk créme fraiche)
1 kuvert saffran (0,5 g)
salt
peppar
Hacka och fräs lök tills den blir genomskinlig i en kastrull. Skär zucchini i stavar och låt dem stekas lite tillsammans med löken. Tillsätt saffran. I med sour supreme och låt koka i några minuter. Smaka av med salt och peppar.
Smakar sjukt bra till fransk pasta gjord på durumvete och karljohansvamp! Och en liten sallad där till; kikärtor, kronärtskockehjärtan, soltorkade tomater, romansallad + en enkel och snabbt ihopsvängd vinägrett.


2 kommentarer:

  1. Består pastan av några lustiga figurer? Ser så ut!
    För övrigt ser det - som vanligt - mycket gott ut :D

    SvaraRadera
  2. Haha japp, fransoserna är påhittiga - karljohansvamppasta formad som små karljohansvampgubbar. Lite roligt, lite tacky, väldigt gott :)

    SvaraRadera