lördag 17 juli 2010

Snickers


Jag kommer inte ha möjlighet att blogga på ett tag framöver, så jag festar till det med två inlägg på raken!
När det är min tur att fixa korridorsfikat har det hänt både en och två gånger att jag gjort VeganSnickers! Inte för att jag har så hemskt dålig fantasi utan helt enkelt på grund av att det varit mycket uppskattat och för att det helt enkelt är kick-ass kakor. Det är grymt enkelt att göra dessa små sötsaker, men jag tänkte att om det är någon som missat dessa så är det på tiden att man får upp ögonen för detta underbara bakverk!
VeganSnickers
300-400 g jordnötter
1-2 dl ljus sirap
1 dl socker
5-10 dl cornflakes
mörk choklad
Mixa jordnötterna i matberedare i 5-10 minuter tills du har jordnötssmör. Smält jordnötssmör, ljus sirap och socker i stekpanna. Blanda ner cornflakes och vaniljsocker. Krossa cornflakesen lite lätt med en träslev medan du rör runt i blandningen. Slå ut smeten i en långpanna eller annan form. Platta ut. Smält mörk choklad och glasera. Låt sedan formen stelna i frysen. När formens innehåll är fast och stelt är det läge att skära upp rutor och sedan förvara kakorna i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar