lördag 9 mars 2013

West End Market, Brisbane, Down Under

Jag har flyttat tillfälligt till Brisbane, Australien och i och med flytt rivs hela mitt fina köksförråd av kryddor, linser, polenta, olika typer av mjöl och andra torrvaror är såklart kvar i Sverige så här står jag mer eller mindre tomhänt och måste bygga upp allt på nytt. Lite frustrerande faktiskt.
Men medan jag har en liten startsträcka i mitt eget matlagande passar jag på att utforska den nya staden jag dimpt ner i. Idag var jag på West End Market, vilket verkar vara lite av en billig frukt&grönsaks-oas i ett i övrigt relativt dyrt matlandskap (bortsett från tofu, som enligt min egen teori är förhållandevis billigt här tack vare en stor asiatisk befolkning). På West End Market hittade jag bland annat stånden "The Happy Sprout" och "Ykillamoocow" (fyndigt namn!). Den sistnämnda hade vad som såg ut att vara smördegsinbakad korv, samosas och pajer. Alltsammans veganskt men tyvärr var min aptit inte tillräckligt stor. Istället gick jag till Sprout-tältet och åt mig en liten raw choklad-mintkaka på mandlar, riktigt gött.

Brisbane har bortåt 2 miljoner invånare och ganska många veganska ställen plus en lång rad uttalat veganvänliga. Har hunnit nosa på några, ska försöka hitta fler och rapportera bättre här, utifall att någon annan också skulle ha vägarna förbi det här hörnet av världen.

West End Market äger rum varje lördag mellan kl 6 på morgonen och 2 på eftermiddagen vid Davies Park, alldeles intill Brisbane river.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar