måndag 18 mars 2013

Vegankörv Aussie-style

Har vågat mig på att prova vegankorven här nere i Australien. Eller en av korvarna åtminstone, den är producerad av Vegie delights, består av både tofu och veteprotein, kryddad med rosmarin, salvia och persilja och dessutom tyckte jag att den såg väldigt trevlig ut på förpackningen.

När jag väl öppnade förpackningen såg det inte lika roligt ut. Kändes mest som fejkkött som stöpts till klumpar i avlånga former, och så var de gråa nyanserna betydligt mer framträdande än vad bilden på förpackningen ville ge sken av. Men skam den som ger sig. Jag stekte upp körvarna och åt med penne, en röra som påminde om denna, soltorkad tomat och stekt lök.
Till min överraskning var korvarna ett snäpp vassare än vad jag trott. Om form och färg hamnade på minussidan så måste jag dela ut stora plus till konsistens och smak (som jag någonstans också tycker är lite viktigare i det här sammanhanget). Konsistensen var lagom lös, inte för fast, inte för vattnig och stekytan blev riktigt fin. Smaken skickade mig raka vägen hem till smakminnet från en rad klassiska tyska korvar vilket jag uppskattade och dessutom haft svårt att hitta på andra platser (även i Tyskland). Milda, örtiga toner belägrade min gom och ackompanjerades av en subtil pepprig hetta som gjorde att korven inte kändes för mesig. 4 av 5 solstrålar blev det, trots de visuella fadäserna.

2 kommentarer:

  1. Hej sunshine, aussie körv i alla ära, men nu måste jag tipsa dig om hur du kan bli herre över nästa mangoleverans. Koka 100 g jasminris o 150 g rött ris i separata kärl. Låt dem kallna. Under tiden, strimla 1 röd paprika, hacka 1 röd chili, tärna 1-2 mango och hacka ca 10 blad mynta o koriander vardera, och skiva 2 vårlökar. Blanda försiktigt med riset. Tillsätt saft av en citron o lite citronskal. (OBS, det ska förstås vara skal från obesprutade citroner), 2 msk olja, 60 g rostade jordnötter o 50 g kokoschips. Blanda försiktigt. Toppa salladen med knaperstekta scharlottenlökar. Och som vanligt hittar du alla ingredienser i Majas Gemüsebude ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maja! Tack för tipset! Ren och skär inspiration, låter riktigt trevlig! Ses i grönsaksboden snart!

      Radera