måndag 3 maj 2010

Masala-time!


Idag kände jag för att laga lite fräscht kryddstarkt käk med orientalisk vibb, resultatet avnjöts för typ en kvart sen och var fantabolous! Pärlcouscous är förövrigt en riktig hit om man frågar mig, vilken tur att det återigen återfinns i mitt skafferi.. klantigt av mig att låta det gå så länge mellan inköpen av denna delikata vara..

Kikärtsbiffar

1 burk kikärtor
lite mjöl
2 vitlöksklyftor
Garam masala
Spiskummin
Salt
Mosa kikärtorna med en gaffel i en bunke, tillsätt kryddor samt pressad vitlök. Tillsätt mjöl tills det går att krama biffar av önskvärd konsistens. Smaka av och krydda eventuellt lite extra. Stek, servera.
Till detta åt jag pärlcouscous kryddad med grön harissa, lök, champinjoner, röda linser samt tomat stekt och kryddat med byriany masala, semsamolja, gurkmeja samt salt och peppar, ajvar (på grund av hutlösa 60 kr/kg för fräsch paprika inhandlades för första gången i mitt liv färdiglagad och dessutom kroatisk ajvar (rätt bra sådan faktiskt, smått överraskande)) och på toppen av allt valde jag att strö lite rostade cashewnötter!

2 kommentarer:

  1. Åh MUMS!
    Har faktiskt aldrig smakat pärlcouscous, ser spännande ut.

    SvaraRadera
  2. Nä, jag smakade det för första gången för något år sedan.. Men det är sjukt najs, jag rekommenderar det starkt smakar inte särskilt mycket som vanlig couscous dock.. Dessutom ser det lite roligt ut :) alltid ett plus i min bok!

    SvaraRadera