tisdag 4 maj 2010

Ginger & Lemon!

+

=
?
Ja, vad får man egentligen om man adderar en ordentlig dos hiphop till den underbara rotknölen vid namn ingefära? Ginger & Lemon såklart! Ingen representar ginger & lemon lika bra som det gamla veganskägget i looptroop, förutom att han inför varje framträdande (och titt som tätt i studion) tillagar purfärsk ingefära&citron-dryck har han tillsammans med kompanjonerna Embee och Supreme även komponerat en tung themesong tillägnad drycken i fråga. Det var genom Promoe (mycket hyllningar av proffs-mårten från min sida kom jag på nu, namnet på bloggen här är ju en hyllning till long distance runner-outrot) som jag upptäckte denna dryck, och den har hjälpt mig genom många förkylningar och sena kvällar med rytmskapande. När jag häller i mig denna dryck kan jag inte låta bli att känna mig som en äkta vänsterhiphopare (jag syftar givetvis på Emil Jensens definition)..! Nu skulle detta inte vara någon musikblogg så jag kilar illa kvickt vidare till receptet (mitt sätt att tillaga ginger & lemon har förändrats en del under åren och skiljer sig en aning från Mårtens beskrivning av "ritualen", men här kommer min nuvarande version)!
Ginger&Lemon

ca 10-15 cm färsk ingefära
2-3 citroner
Pressa ur saften ur citronerna i en större kastrull och pilla sedan bort eventuella kärnor. Skrapa med baksidan av en kniv av ingefäraskalet (det är viktigt att så lite som möjligt av det gula hos ingefäran försvinner), riv sedan ingefäran och lägg i en finkornig sil. Silen hängs över kastrullen varpå mellan 1 och 1,5 liter uppkokt vatten hälls ner i kastrullen (silen ska hänga så pass djupt ner att ingefärabitarna får simma runt lite i vattnet utan att kunna lämna silen). Rör om då och då. Låt stå och dra, minst en timme men ju längre tid desto bättre (förutsatt att man uppskattar stark ginger & lemon). Tag sedan ut silen ur kastrullen och servera ginger & lemon antingen rykande hett eller iskallt!

1 kommentar:

  1. when life give you lemons you paint that shit gold :) Mat och musik är ju en tokfin kombo. Vilken genre man än håller sig inom tycker jag alla fall! Hm, ska kanske inte snusa min ingefära för en gång skull och testa det där :)

    SvaraRadera