måndag 10 maj 2010

Ciabatta

Nybakt bröd! Vilken fanatiskt bra företeelse det är! Jag gör det nog för sällan i ärlighetens namn, eller nä kanske inte ändå för det är rätt sällan jag är sugen på bröd. Men när jag väl bakar bröd blir jag alltid oproportionerligt glad! Smaken, doften, känslan.. Hembakat bröd har allt som höjer en kökssession från medium till mediumplus helt enkelt. Ciabattan ovan bakade jag igår och den fylldes med följande godheter;

Det vill säga chermoula-kryddad tofu (marockanska kryddor är nog rätt underskattade när allt kommer omkring), fikonsalsa, kronärtskockepasta, gul paprika, ärthummus samt senapskryddad aubergine. Strictly the best...
Brödet var väldigt enkelt att slänga ihop;
1,2 l mjöl
5 dl vatten
25 g jäst
2 tsk salt
1 dl olivolja
Smula ner jästen i en bunke och häll på lite fingervarmt vatten. Rör runt så att jästen löser sig. Blanda i övriga ingredienser och arbeta ihop till en trevlig deg. Låt jäsa under duk i ca 1 timme. Knåda lite och forma bröden i önskad storlek och form på bakplåt med bakpapper. Släng på duken igen och låt jäsa 20 minuter till. Vrid på ugnen på 225 grader celsius och släng in plåten i cirka en kvart. Pensla bröden med vatten fram mot slutet om lite extra färg önskas. Done and done!

4 kommentarer:

  1. oh yeah! jag tänkte börja göra en ny batch med surdeg. vill du ha när den är klar att dela sig? dessutom, baksten! dubbelmongoplus!

    SvaraRadera
  2. Oh my! Gimme! Surdeg vore najs att vara med på.. Jag har jäst över om du vill ha.. and also, answer your phone! jag har lite grejer att tjöta om.. pusspuss

    SvaraRadera
  3. åh, vilken godbit det där ser ut att vara! men så är ju jag en sådan som jämt jämt jämt är sugen på bröd :D

    SvaraRadera
  4. Det smakade gott må jag säga. Lite tråkigt dock att jag i förrgår kväll bakade 5 stora chiabattas och nu är alla borta.. Oh well, back to the kitchen!

    SvaraRadera