måndag 13 maj 2013

Sötpotatis&pumpamos


Något av det bästa med att bo i Queensland är, förutom fint väder, trevligt folk och annat gott, deras golden sweet potato. Den är lite ljusare är vad den sötpotatis jag är van vid brukar vara, men det den saknar visuellt tar den igen smakmässigt. Den är liksom... krämigare än sötpotatis brukar vara, även om den äts i fast form. Eller så är det bara trevliga omgivningen som spelar smaklökarna ett spratt vem vet. Jag gjorde en ordentlig batch sötpotatis&pumpamos av senaste säcken sötpotatis.

Sötpotatis&pumpamos:
1 kg golden sweet potato
350 g pumpa
2 stora gula lökar
ca 1/2 dl sojamjölk
75 g mjölkfritt margarin
salt
vitpeppar
riven muskot

Skala pumpan och löken. Hacka sötpotatis och pumpa i jämnstora bitar, skär löken i klyftor. Grilla eller ugnsbaka tills alltsammans mjuknat lite och doftar gott. Mosa med pärstamp eller mixa med mixerstav (beroende på vilken textur som önskas) tillsammans med sojamjölk och mjölkfritt margarin. Smaka av med salt, vitpeppar och muskot.

Serverades tillsammans med riktigt fina sataybiffar på sojabönor och kikärtor, limemarinerad broccoli, lättrostade pumpafrön (de kom ju på köpet, lika bra använda dem direkt) samt en sallad på blekselleri och rödbeta. Sötpotatis&pumpamos är nog något en person med viss vana vid att göra vanligt potatismos enkelt kan slänga ihop och skapa en annan, unik variant. Det enda som bör tänkas på är att sötpotatisen, pumpan och lök innehåller mer vätskor än bara vanlig potatis så var försiktig med mängden sojamjölk så du inte slänger ihop en tjockare soppa istället av bara farten.

2 kommentarer:

  1. Hej! Förlåt för sent svar :) Jag tycker ni ska gå förbi Hermans, det är ett vegetariskt klassiskt mysställe med veganska + rawfood alternativ (buffé).

    Oh Mama mias pizzeria i Vasastan har goda veganpizzor!

    Lao Wai (http://www.laowai.se/) har jag inte hunnit besöka ännu, där bör man boka bord i god tid då det är väldigt populärt och nästan alltid fullt :) Har försökt få bord i sista sekunden 2 gånger. Får skärpa till mig med framförhållningen för jag vill verkligen gå dit och testa deras meny!

    Jag brukar även ta det som är veganskt på (http://www.tabbouli.eu/)'s meny! Har bara varit på Tabbouli Södermalm, supermysigt :)

    När svänger du förbi Stockholm då? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för grymt svar! Det dröjer nog lite, är fast här på södra hemisfären men någon gång ska jag absolut ta mig till huvudstaden om inte annat för att kolla in några av ställena. Men har en vän som skulle dit nu i dagarna så jag hänvisade till din lista, hen blev salig av oh mama mia!

      Radera