måndag 11 juni 2012

Tofritto Cashew/Olive

Fejkkött i all ära men ibland är det så himla trevligt att inte försöka efterlikna någon eller något och bara vara. Typ som Taifuns Tofritto med cashewnötter och oliver. Jag vet i alla fall inte vad de försöker efterlikna och jag gillar det. Sätta sina egna villkor och ramar. Istället för "vegan *insert valfri animalisk produkt*" står det Tofuspezialität på paketet och jag blir lite varm i hjärtat.
Hur smakar den då? Jotack bra. Det smakar friskt och medelhavsinspirerat, men tror att den skulle kunna bli ett snäpp vassare om tillverkarna slängt i lite toner av örter i smakregistret. Jag var lite i valet och kvalet om jag skulle steka eller om den gick att äta som den är och efter ett litet smakprov bestämde jag mig för att det sistnämnda nog skulle funka utmärkt. Och kanske tur det för om jag ska ge tofritto minus för något så är det konsistensen. Den smular lite för lätt för min smak.
Men vad gör väl det, det smakade bra och det är nyttigt. Hamnade på tallrik tillsammans med risotto på soltorkad tomat, stekt aubergine och färska plommontomater. Avnjöts i solen. 4 av 5.


1 kommentar: