söndag 18 april 2010

Kanel & aprikospilaff!


Titt som tätt får jag den numer minst sagt uttjatade frågan "meh, vad äter en vegan då? Vad äter du för någonting liksom?".. Det är långt ifrån varje gång jag orkar påbörja en utläggning om hur min kosthållning ser ut (att bara beskriva min senaste måltid ger ju i allmänhet inte särskilt bra helhetsbild..), och på grund av detta har jag valt att starta denna blogg! Nästa gång någon frågar ovan nämda fråga kommer jag med all säkerhet bara droppa min bloggadress och sen är det färdigdiskuterat!
Jag börjar med en nyligen tillagad favorit..!

Kanel & aprikospilaff
200g soltorkade aprikoser
1 gul lök
Motsvarande 3-4 portioner ris av valfritt slag
kanel
anis
kardemumma

Hacka aprikoserna i relativt små bitar och finhacka löken. Fräs dessa i en kastrull med lite olja. Tillsätt ordentligt med kanel, samt en nypa var av anis och kardemumma (och kanske lite salt för den som känner för det...) och rör om ordentligt tills dess att allt fått lite färg. Tillsätt då riset och låt det stekas med de övriga ingredienserna en kort stund (här är det viktigt med omrörning så att inget bränns vid). Häll sedan på så mycket vatten som det står på rispaketet och koka under lock tills vattnet försvunnit...

Sjukt bra sätt att göra riset lite göttigare! Till detta äter jag oftast stekta grönsaker (i detta fallet blev det morot, purjolök, bambuskott, svarta bönor, paprika, böngroddar och tomatpuré.. vilket givetvis kryddades efter humöret för dagen) samt hummus. Ibland lyxar jag till det genom att strö över lite solrosfrön också!

Lev och må, gott folk och hoppas att det smakar!

4 kommentarer:

  1. Anis är en skoj krydda, låter lite mer som ett folkslag, anisarna på andra sidan bergen. Jag behöver lätt matinspiration, hoppas bara inte du gör alltför mycket i din awesome juicepress, för sån lyx har ju inte alla!:)

    SvaraRadera
  2. Meh, hemmapressad juice som är så najs!?
    haha jaa, anisfolket är något alldeles särdeles särskilt.. föreställer mig dom lite som Oompa-Loompas fast dom jobbar med att mala kryddor istället!
    Mer mat kommer :)

    SvaraRadera
  3. Åh, ser man på! Skäggig vegan har matblogg! Fan vad bra. Kommer kika in här ofta, ska du veta :)

    SvaraRadera
  4. Skägget sitter där det ska och här kommer recepten flöda! Trevligt att du hittat hit elise :)

    SvaraRadera