söndag 25 april 2010

Sötsaker







Ibland när man experimenterar i köket funkar allting. Man har en idé och man kavlar upp ärmarna och inga problem uppstår. Lite så var det för ett tag sen när jag bestämde mig för att "sött är gött men jag vill inte stoppa i mig massa dåliga ingredienser..."! Experimentet resulterade i några av de godaste chokladbollarna jag förtärt i hela mitt liv, som dessutom var relativt nyttiga.
200 g soltorkade aprikoser
ca 200 g russin
ca 50 g dinkelflingor
10-20 g kokosflingor
1 banan
60 g riktigt mörk choklad
Skär aprikoserna och bananen i mindre bitar. Mixa ihop med russin samt kokos- och dinkelflingor i en matberedare. Alla mått i det här receptet är endast riktlinjer så kasta i mer av vad som behövs för att få "smeten" att få schysst konsistens. Mixa ordentligt, det tar sin lilla tid men är man bara tålmodig sitter man till slut där med en stor lättrullad sötklump! Rulla "smeten" till bollar av önskad storlek. Smält chokladen i en skål och rulla bollarna i choklad så att de får ett tunnt chokladlager ytterst och sätt dem åt sidan för att stelna.
Simple as that, som Kid Cudi hade sagt...

2 kommentarer:

  1. HAHA chokladtoppar presenteras helt klart bäst med en äta-bild-serie och ett Kid Cudi-citat :D Nomnomnom de ska jag baka.

    SvaraRadera
  2. Dom är grymma! Jag tar inget ansvar för eventuell eufori som kan uppstå i samband med förtäring.

    SvaraRadera