torsdag 22 april 2010

Curry!


Curry är jävligt schysst. Den finns i stort sett oändliga varianter tack vare att det är en blandning av en rad olika kryddor och därmed finns det nästan en sorts curry för varje tillfälle (jag säger bara nästan, för ibland blir jag givetvis sugen på andra kryddor än curry och då passar ju inte curry per definition...)! Jag tror att jag innerst inne hyser ett litet förakt mot de som inte uppskattar curry, eller inte kan hitta någon sorts curry de tycker om.. Jag vet, man tror inte att sådana människor finns men när man minst anar det så stöter man på någon som bekänner sina helt absurda matpreferenser... Hur som haver, nu har jag snöat nog om curry!

Blomkålscurry

Ett blomkålshuvud
1 vit zuccini
1 burk kikärtor (motsvarar 340g om jag inte minns fel)
Lite spenat

ca 2 dl röda linser
1 burk kokosmjölk
1 Gul lök
Några klyftor vitlök
Curry (just denna köpt i butiken ris&curry i Lund med etiketten husets egna (kände att det var på sin plats att förtydliga det i och med att jag skrivit om olika sorters curry till olika tillfällen...))

salt
koriander

Skär blomkålen i lagom stora bitar och låt koka på svag värme i en separat kastrull. Börja i en annan kastrull fräsa finhackad gul lök, ihop med kryddorna och pressad vitlök. När blomkålen kokat tillräckligt hälls vattnet av och blomkålen blandas därefter med innehållet i den andra kastrullen, tillsätt även kikärtor samt zuccini som skurits till stavar. När ingredienserna fått en trevlig färg och det börjar osa gott kan man kasta i spenat och lite senare kokosmjölk och linser. Linserna får sedan puttra på tills de blir färdigkokta och ungefär då är det lagom att servera rätten!

Då jag lagade detta senast åt jag det ihop med rött ris (väldigt trevligt, dock tar det en hel del tid att koka så kanske inget för den stressade) som jag hade hällt en skvätt balsamvinäger på plus rödbets- och apelsinsallad (vilket i princip var rårivna rödbetor, tunnt skivad apelsin, lite olja, lite salt och lite dill) och slutligen baba ganoush (återkommer nog med recept senare, men det består i allafall av aubergine, tahini, citronsaft, vitlök och lite kryddor när den tillagas i min regi)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar