måndag 22 april 2013

Din lian i fejkdjungeln del 2

Mer outforskade produkter! Ja! Tofutti har tagit fram en vegansk ricottaost minsann. Säljs i förvånansvärt fula burkar om nästan ett halvt kilo.
Såklart måste produkten testas i en maträtt från det italienska köket, annars är man ute på cykeltur. Penne verde blev det med vitlök, mycket citron och stekt svamp. Nog om det. Nu till ricottan. Första intrycket är att den är lite väl torr. Lite väl grynig. Lite väl intetsägande. Ingen riktig karaktär, ungefär som smulad tofu som en gång frysts (för de som känner till den texturen) med en underlig smak som i det närmaste kan beskrivas som vanlij.
Lite underligt inledningsvis men av en slump så märkte jag att om man blandar ut med en gnutta extra salt kommer faktiskt ganska fina ostigt krämiga toner fram. Märkligt att tofutti missat så pass i smaksättningen kan jag tycka. Men bit för bit växer deras ricottaimitation på mig och den går från att vara något jag ångrar att jag strödde över min tallrik till att faktiskt förgylla. Testade även senare på sparrispizza och den gjorde sig bra även där (efter modifiering).

Trevligt när man vant sig, men ingenting jag kommer inhandla kontinuerligt (för lite dyr var den allt). 3 av 5 solstrålar efter modifiering. En hemmagjord tofu&cashew-ricotta sparkar dock dennas rumpa vilken dag i veckan som helst.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Var köpte du denna ost?

    Hälsningar gabriella.terneborg@djurensratt.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gabriella!
      Den är köpt på min lokala hälsokostbutik Vive, här i Brisbane, Australien.

      Radera