fredag 12 april 2013

Din lian i fejkdjungeln

Har hittat billig soja-cream cheese! 250 g kostar typ 16 kr, och i mitt huvud jämför jag med priserna på tofuttis Sour Supreme hemma i Svedala och konstaterar att det är som hittat. Producenten är King Land Soy Products och jag behöver inte leta i flummiga hälsokostbutiker eller internetbaserade varuhus för att hitta en burk, de finns i alla mainstream-butiker vilket känns riktigt skönt.

Har även hittat schnitzlar av märket Fry's, möjligt att dessa finns till hands på nordligare breddgrader också men jag ska erkänna att jag helt enkelt inte har koll på just denna sorten.

Jag stekte schnitzeln, blandade en klick cream cheese med persilja, salt och vitlök och serverade tillsammans med ugnsrostad potatis, grillad sparris, rödlök samt en frisk och sval sallad huvudsakligen på vitkål och spenat.

Cream cheesen var god! Lite annorlunda smak mot vad jag är van vid men inte direkt negativt, möjligen att den kändes lite tam på egen hand men riktigt bra som bas. Det enda jag har att opponera mig emot är nog konsistensen som kändes lite väl fast. Men bättre så än tvärtom, det går ju alltid att få det lösare, men att få en produkt fastare kan vara trixigare. Schnitzeln var som förväntat det vill säga panerad, köttig, god. Inga överraskningar, inga konstigheter.

Nästa projekt blir lätt att göra cheesecake på min nufunna cream cheese. Över och ut!

6 kommentarer:

  1. Om du förväntade dig en Sour Supreme/creme fraiche-liknande produkt förstår jag att du tyckte den var för fast. Cream cheese är färskost. :)

    SvaraRadera
  2. Haaj Cecilia! Har du testat den? Jag vet att tofutti sour supreme o denna försöker efterlikna olika saker, anledningen till att jag nämnde sour supreme är för att det är det närmsta vi kommer på hemmaplan nu när våra färskostar fasats ut. Som du kanske ser skrev jag inget om sour supremen när jag diskuterade konsistensen.

    SvaraRadera
  3. hipphipp hurra! fram med en flaska australiensisk schampus och en tre-rätters middag bestående av
    förrätt: färska grönskaer med avocado-wasabi-creme
    huvudrätt:
    rödbetsmedallioner med miso och potatis-art-creme
    efterrätt = födelsedagstårtan: aprikostårta med pistaschmarsipan
    Grattis på bemärkelsedagen från hela gänget i Majas Gemüsebude!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och bockar för lyckoönskningarna och det finfina menyförslaget! Ingen behöver oroa sig, min mage kommer inte vara tom idag.

      Radera
  4. Hey Sunshine!
    Intressant inlägg!
    Finns dessa King Land Soy produkter inte i Sverige vad du känner till?
    Sista bilden är riktigt proffsig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christoffer!
      Kingland är lokalt producerade här i Queensland, Australien. Har funnits i hela landet ett tag men har på senare år även fått lite spridning till NZ, Malaysia och Singapore. Vägen till Europa och Svedala har de inte hittat än, men vem vet vad framtiden har att erbjuda. Kul att du gillar!

      Radera