söndag 27 januari 2013

Tofu med fetaostsmak

Back in the days när det hände att jag åt animaliska produkter så gillade jag aldrig fetaost särskilt mycket. När jag tänker efter så har inga ostar haft någon särställning i mitt tycke. Så jag kanske inte är rätt person att utvärdera en fetaostimitation, men när jag såg den i när jag var i Berlin så kunde jag ju inte direkt gå förbi och låtsas som om det var nederbörd i väderleken.
I ärlighetens namn vet jag inte om vi ska kalla detta en fejkost. Det är kryddad tofu. Men tofu är ju lite som en paneerost gjord på sojamjölk så låt gå. Lord of tofu (riktigt fint företagsnamn) levererar sin så kallade "Philosophen tofu - wie feta" i 100 g förpackning, helt vegansk och har för mig att jag fick punga ut med drygt 2 € för att få den i min ägo. 
I en sallad med krutonger, tomat, rödlök och lime gjorde sig fejkfetan riktigt bra. Vitkålssallad och tapanade on the side.

Om det smakar precis som fetaost? Nä. Såklart inte men Lord of tofu kommer ändå väldigt nära och det enda jag faktiskt tycker att de missat är eftersmaken av fotsvett och...den kan jag faktiskt klara mig utan. Bra konsistens, smakar bra utan att man behöver tillaga den. Bara skär i tärningar rör ner i en passande sallad och häll över några droppar av din finaste olivolja och kanske en skvätt vinägrett. 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar