fredag 25 januari 2013

Jordnötstofu, upp som en sol ner som en pannakauga

På härliga Veganz i Berlin fanns någonting i kylfacken som snabbt fångade min uppmärksamhet. Vilket i ärlighetens namn ska ges en eloge, butiken var verkligen så proppfylld med produkter att ögonen blev vimmelkantiga och jag missade förmodligen flera guldklimpar. Men där låg den - jordnötstofu av märket Kato. Jag älskar tofu och jag älskar det mesta med jordnötter, så när jag såg tofupaketet var jag bara tvungen att nappa.
Jag tänkte att jag skulle göra något alldeles särskilt med tofun, så jag snodde inspiration från bästa norska veganmisjonen och gjorde så kallad snaddertofu. Eller kikärtspanerad tofu.

200 g jordnötstofu
0,5 dl kikärtsmjöl
lite gurkmeja
en nypa salt
0,5 tsk spiskummin
cayennepeppar efter smak

Blanda de torra ingredienserna väl i en bunke. Smula tofun i grova bitar, rulla dessa ordentligt i paneringen så att de täcks helt och hållet. Stek i olja några minuter under omrörning. Använd gärna rikligt med olja och relativt hög värme. Servera när de små tofuklimparna börjat få färg.
Till åt jag sötris, mango&kokossås samt sallad på sockerärtor, vårlök, persiska och rostade cashewnötter och pumpafrön. Så med måltiden blev jag väldigt nöjd, men det var inte de små jordnötsbitarnas förtjänst.

Den enda skillnaden jag upplevde hos tofun jämfört med vanlig tofu var att den innehöll en del små jordnötsbitar som mest kändes... degiga. Och inte särskilt smakrika. och de trillade mest ut ur tofun. Så receptet är ett hett tips men produkten... nja. Inte värt pengarna. Använd vanlig, fast och naturell tofu istället.

2 kommentarer:

  1. Ach nein, vilken besvikelse! Det lät ju så gott. Men man kan ju trösta sig med att den ändå inte finns att köpa i Sverige, så det var ju bra att den inte var så god-. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, tur i oturen så att säga. Men jag kan inte släppa tanken på en schysst jordnötstofu. Det måste ju finnas någon som kan bemästra det!

      Radera