torsdag 16 augusti 2012

Lins&blomkålsgryta

Vissa dagar är det härligt med halvfabrikat, seitankorv och sojagranulat men då och då känner jag "nej, tack. jag vill ha riktig mat". Inte för att seitankorv på något sätt skulle vara falsk mat, men jag menar mat lagad från grunden. Som mättar och är god och nyttig och vacker. Och som jag blir lite pirrig av att laga.

Lins&blomkålsgryta:
2 st bananschalottenlökar
1 litet blomkålshuvud
1 dl röda linser
6 stora plommontomater
1 msk tomatpuré
1 grön chilifrukt
cayennepeppar
salt
spiskummin
eventuellt vatten
+olja till stekning

Hacka lökarna och chilin fint. Fräs i olja tills löken börjar mjukna, tillsätt då skurna blomkålsbitar och spiskummin och skruva upp värmen några snäpp. När blomkålen börjar få lite färg rör du ner linser och grovt hackade plommontomater. När tomaterna börjar lämna ifrån sig vätska tillsätts tomatpuré och eventuellt lite vatten och grytan känns för tjock. Låt puttra i cirka 8 minuter tills linserna är genomkokta. Smaka av med salt och cayennepeppar.

Med bulgur och baba ganoush.

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut och måste testas! Jag läser mycket om indisk matlagning, ofta så steker/rostar man kryddorna i olja INNAN man steker något annat (en metod som kallas tarhka för att frigöra arom och smak hos örter å kryddor). Jag brukar göra detta när jag steker lök och faaaan vad gott det blir! Prova nästa gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Åh, jag gör det ibland men hade ingen aning om att det kallades tarhka! Och japp, det blir stört gött att göra på det sättet :)

      Radera