tisdag 9 juli 2013

Ekologisk mungbönsfettucini med avokadoalfredo

Hittade pasta gjord på inget annat än mungbönor och vatten på min lokala butik. Har läst om fenomenet tidigare men aldrig haft ett paket inom räckhåll, så när det slutligen hände kunde jag såklart inte riktigt hålla mig. Den fick följa med hem varpå planerna började smidas. Å ena sidan vore det tråkigt att dränka pastan i massa andra kraftiga smaker och undgå att faktiskt känna dess sanna smak. Samtidigt vore det ju tråkigt att göra något allt för sparsmakat när jag nu väl ska testa. Jag vände mig efter en del grubblerier till avokadon för svar.
Mungbönsfettucini med avokadoalfredo:
2 portioner mungbönsfettucini
1,5 mogna avokadofrukter
halv citron
1 tät eller 2 lite glesare färska rosmarinkvistar
en nypa salt
2 tsk olivolja av det finare slaget
0,5 dl god naturell sojamjölk

Koka pastan enligt anvisningarna. Kärna under tiden ur avokadon och gröp ur fruktköttet som du sedan mixar till slät konsistens. Vispa ut med sojamjölk och olivolja, smaka av med citronjuice, salt och riktigt finhackad rosmarin. Häll av pastavattnet och rör ihop med den tjocka såsen.


Till det stekt fänkål, bladspenat och vitlök plus grillade körsbärstomater. Satt som en smäck.

Pastan i sig var okej men ingen överväldigande smaksensation. Ungefär som vanlig standardpasta, möjligen en aning strävare. Proteininnehållet är dock roligt att kunna stoltsera med inför eventuella proteintvivlare. 45 g protein per 100 g pasta. BAM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar